Napi műsor
15:00 Negyedik nővér (Szabadkai Népszínház) Rákóczi-stúdióterem
18:00 Bernarda Alba háza (Stúdió Színház Marosvásárhely) Művészetek Háza
20:30 Lili bárónő (Csíki Játékszín) Várszínpad

2007. június 30.
Elszalasztott lehetõségek
Blaskó-találkozó Kisvárdán

Mi­kor el­vál­lal­ta a zsû­ri­zést Blaskó Pé­ter, a bu­da­pes­ti Nem­ze­ti Szín­ház szí­né­sze, még nem tud­ta, hogy lá­nyát is meg­hív­ják Kisvárdára. Blaskó Borbála a Kö­zép-Eu­ró­pa Tánc­szín­ház tag­ja, ko­re­og­rá­fus és több is­ko­la ta­ná­ra, egy­he­tes moz­gás­kur­zust tart az egye­te­mis­ták­nak.

– El tud­ja kép­zel­ni, hogy olyan ko­re­og­rá­fi­át ké­szít­sen, amely­ben édes­ap­ja is sze­re­pel?
Blaskó Bor­bá­la: – Még nem gon­dol­tam er­re, de tar­ta­nék is et­tõl. Még­is­csak az édes­apám­ról van szó.
Blaskó Pé­ter: – Egy ilyen mun­ka mi­ni­má­lis tánc­kész­sé­get fel­té­te­lez.

És mi­lyen tánc­kész­sé­ge van az édes­ap­já­nak?
B. B.: – Gyúr­ni ké­ne még raj­ta.
B. P.: – Krámer Gyu­ri ren­de­zett egy koreografikus elõ­adást, a Le­gen­da a lórólt, amely­ben egy idõs lo­vat ját­szot­tam. Az volt ben­ne a fel­sza­ba­dí­tó, hogy en­gem nem ko­re­og­ra­fált, ta­lán et­tõl lett egy élet­ké­pes, jó ló-fi­gu­ra.

– Mit ta­pasz­tal a kur­zu­son, mi­lyen a fi­a­tal szí­né­szek kép­zett­sé­ge?
B. B.: – Akik jár­nak az órák­ra, azok kö­zött van né­hány re­mek ké­pes­sé­gû di­ák. Per­sze jobb len­ne, ha ki­csit szor­gal­ma­sab­bak len­né­nek. A tánc­mû­vész alá­za­tos, mert ez a ke­nye­re, a szí­nész meg hab­zsol­ja az éle­tet. Sze­rin­tem va­la­hogy va­ri­ál­ni kel­le­ne „az egy­szer élün­ket” a „mun­ká­val”.

Ez­zel azt mond­ja: so­kat bu­liz­nak a szí­né­szek, és más­nap nincs ener­gi­á­juk moz­gás workshopra men­ni?­
B. B.: – Él­ni kell, de ab­ba be­le­tar­to­zik a mun­ka is. A workshopokat azért szer­vez­ték, mert a szín­há­zak kér­ték. Szer­dán egy em­ber volt az órá­mon, ezt ki­csit fur­csál­lom, hi­szen mi tál­cán kí­nál­juk a le­he­tõ­sé­get. De ezt nem­csak itt ta­pasz­ta­lom. A szín­mû­vé­szek ál­ta­lá­ban be­le­men­nek va­la­mi­be, el­kez­dik él­vez­ni, és a fel­fo­ko­zott lel­ke­se­dés hir­te­len tel­je­sen el­ve­szik.

Mit le­het meg­ta­ní­ta­ni egy hét alatt? 
B. B.: – Azt akar­tam, hogy egy me­tó­dus­ba lás­sa­nak be­le, amely se­gít meg­osz­ta­ni a szín­pa­di fi­gyel­met, pél­dá­ul ha mo­zog­ni­uk kell, be­szél­ni­ük és köz­ben rit­must do­bol­ni. Emel­lett nyúj­tunk, kon­dí­ci­ó­ban tart­juk ma­gun­kat.

Pé­ter, van ide­je ha­tá­ron tú­li elõ­adá­so­kat néz­ni, akár bu­da­pes­ti ven­dég­já­té­kon, akár a hely­szín­re utaz­va?
B. P.: – Ke­vés az idõm, ezért örü­lök, hogy fel­kér­tek a zsû­ri­zés­re, mert itt kö­te­le­zõ vé­gig­néz­nem az ös­­szes elõ­adást. Sok iz­gal­mas dol­got lát­tam szí­né­szi ala­kí­tás­ban, ren­de­zés­ben, da­rab­vá­lasz­tás­ban.

A sep­si­szent­györ­gyi Lear ki­rály nem sze­re­pel a fesz­ti­vá­lon. Fel­té­te­le­zem, hogy lát­ta, hi­szen Bocsárdi Lász­ló dup­la­ren­de­zé­sé­ben ön volt a bu­da­pes­ti Lear.
B. P.: – Ter­mé­sze­te­sen. Nem volt idõm el­utaz­ni Er­dély­be, a bu­da­pes­ti ven­dég­sze­rep­lést lát­tam. Ak­kor már jó pár­szor le­ját­szot­tam a Lea­rün­ket.

És mi­lyen né­zõ volt? 
B. P.: – Nem tud­tam iga­zán né­zõ­vé vál­ni. Mond­tam a szö­ve­get ma­gam­ban, meg azt gon­dol­tam: ez most nem olyan, mint a mi­énk, mi­ért?!

Bocsárdi egy ko­ráb­bi in­ter­jú­ban azt mond­ta: a ma­gyar szí­né­szek a pró­bák alatt túl so­kat be­szél­nek.
B. P.: – A jót és ros­­szat együtt mon­dom: pro­fes­­szi­o­ná­li­sabb a szín­há­zi struk­tú­ra a Nem­ze­ti­ben vagy ál­ta­lá­ban Bu­da­pes­ten. Szak­ma­i­lag más­faj­ta ér­té­kei van­nak a pes­ti szí­nész­lét­nek és a szentgyörgyi kö­zös­sé­gi mun­ká­nak. Az er­dé­lyi szín­ház irá­nyít­ha­tóbb, mint a mi­énk. Itt több függ tõ­lem, hogy be­tár­su­lok-e a ren­de­zõ aján­la­tá­ba. Ott az az egyet­len le­he­tõ­ség. Azt hi­szem, Bocsárdinak nem az a ba­ja, hogy a bu­da­pes­ti szí­nész túl so­kat be­szél, ha­nem, hogy kér­dez. Mi­kor meg aka­rom tud­ni, hogy mi­ért csi­nál­jam ezt, a vá­lasz úgy hang­zik: „csak csi­náld!”

Ön kér­de­zõs szí­nész?
B. P.: – A Lear­nél iszo­nya­to­san ne­héz hely­zet­ben vol­tam. Együtt kezd­te el pró­bál­ni a két tár­su­lat a Shakes­peare­-da­ra­bot. Az­tán a sep­si­szent­györ­gyi­ek ha­za­men­tek, és ott fe­jez­te be La­ci a pró­bát. Két hó­nap után új­ra­kezd­tük a mun­kát Pes­ten. Rá­jöt­tem, hogy hi­á­ba aka­rom meg­va­ló­sí­ta­ni az ad­dig fel­gyülemlett gon­do­lat­me­né­se­i­met, nem megy. Õ ugyan­is meg­te­rem­tet­te a ko­or­di­ná­ta­rend­szert Sep­si­szent­györ­gyön, és – sze­re­tet­tel, tü­re­lem­mel, em­pá­ti­á­val – en­nek meg­fe­le­lõ­en inst­ru­ált. Hoz­zá­tör­tem eh­hez az el­kép­ze­lés­hez, de most már tíz-ti­zen­öt elõ­adás után úgy ér­zem, si­ke­rült sze­mé­lye­seb­bé ten­nem Leart.
Szemere Ka­ta­lin

9. évfolyam 9. szám
2007. június 29.
Tartalom
De mi lesz a nõvel?
Péter Hilda-retrospektív
Briliáns bohóctréfa
John Millington Synge: A nyugati világ bajnoka – Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház
Tiéd a világ, és teérted van a világ
Négy év az Újvidéki Mûvészeti Akadémián
Elszalasztott lehetõségek
Blaskó-találkozó Kisvárdán
Zenével elmondott szöveg
Könczei Árpád a színházi komponálásról
A selyempaplan súlyos hiánya
Tíz délelõtt a pódiumteremben
Színi hozamok
Egy újonc összegzõ sorai
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
Impresszum Támogatók Archívum