Napi műsor
15:00 Negyedik nővér (Szabadkai Népszínház) Rákóczi-stúdióterem
18:00 Bernarda Alba háza (Stúdió Színház Marosvásárhely) Művészetek Háza
20:30 Lili bárónő (Csíki Játékszín) Várszínpad

2007. június 30.
Zenével elmondott szöveg
Könczei Árpád a színházi komponálásról

Szín­há­zi ze­ne­szer­zést, úgy tu­dom, nem ta­ní­ta­nak. Ho­gyan le­het meg­ta­nul­ni?
– Ha ze­ne­szer­zõ az em­ber és dol­go­zik, ak­kor be­le­ta­nul. Sze­ren­csém van, mert ko­re­og­rá­fus is va­gyok, és a szín­pa­di tér­ér­zé­ke­lés, a kom­po­ná­lás mind­két mun­ká­ban je­len van. Bocsárdi Lász­ló is­mer­te a ko­re­og­rá­fi­á­i­mat, az­tán ze­ne­szer­zõ­ként dol­goz­tam ve­le elõ­ször. Ad­dig­ra már több ko­moly­ze­nei szer­ze­mény volt a há­tam mö­gött – vo­nós­né­gyes, ka­ma­ra­ze­ne és ze­ne­ka­ri mû. Ad­ta ma­gát, hogy együtt dol­goz­zunk. Az­óta több, mint negy­ven szín­da­rab­hoz kom­po­nál­tam mu­zsi­kát, ko­re­og­rá­fus­ként har­minc mun­ká­ban vet­tem részt. Nagy­vá­rad és Ud­var­hely ki­vé­te­lé­vel az ös­­szes er­dé­lyi ma­gyar szín­ház­ban meg­for­dul­tam, sõt Tom­pa Gá­bor­ral a nagy­sze­be­ni ro­mán szín­ház­ban is. Bocsárdinak kö­szön­he­tõ­en jár­tam Bu­ka­rest­ben, Craiován, most pe­dig a Ploiesti Ro­mán Szín­ház Don Juan-bemutatója elõtt ál­lunk. Dol­goz­tam Árkosi Ár­pád­dal, Kövesdi Ist­ván­nal, Parász-ka Mik­lós­sal, Tö­rök Vi­o­lá­val – aki Bocsárdi ta­nít­vá­nya, vagy Uray Pé­ter­rel (a Ma­lom cí­mû da­rab­ban).

– Mi­ben ha­son­lí­ta­nak egy­más­ra az em­lí­tett ren­de­zõk?
– Az elõ­adá­sa­ik­kal gon­dol­kod­nak, és min­den gon­dol­ko­dás­nak sa­já­tos ka­rak­te­risz­ti­ká­ja van. Ami en­gem il­let, en­nek kell meg­mu­tat­koz­nia a ze­né­ben is.

A szín­há­zi ze­néi is ko­moly­ze­nék?
– Ko­mo­lyan ve­szem a szín­há­zi ze­nét, min­dig akusz­ti­kus hang­sze­re­ket hasz­ná­lok, de mu­száj be­le­ten­ni szin­te­ti­zá­tort is. Ez olyan, mint a smink: a lé­nyeg, ami alat­ta van, de még­is hoz­zá­tesz a tö­ké­le­tes­ség­hez.

Egy elõ­adás lét­re­ho­zá­sa so­rán sok min­den elõ­ke­rül. Ha va­la­mi­ért is­mert ze­ne kell, elõ­for­dul­hat, hogy idéz?
– Csak ha oka és cél­ja van. Pél­dá­ul a Titus Andronicushoz Bocsárdi Lász­ló ba­rokk ze­nét kért tõ­lem. Nyil­ván nem kez­dek több éves mun­ká­ba, mert a ba­rokk ze­ne ala­pos is­me­re­te nem is éve­ket, in­kább egy éle­tet kí­ván – te­hát ak­kor beemel­tünk Bach-té­má­kat. De elõ­for­dul, hogy va­la­ho­va stí­lus­gya­kor­lat-sze­rû­en írok „ér­zet ze­né­ket”. Ezek azon­ban nem neo-akármi kor­szak­ze­ne-után­za­tok, ha­nem sa­ját mû­ve­im.

A ze­nei dra­ma­tur­gia ho­gyan vi­szo­nyul a szö­veg­hez?
– Ren­de­zõ­je vá­lo­gat­ja. Van, aki azt mond­ja, rö­vid il­luszt­rá­ci­ó­kat, han­gu­la­to­kat sze­ret­ne. Má­sok tel­je­sen rám bíz­zák. A har­ma­dik tí­pus va­la­mi­lyen elv sze­rint kí­ván­ja a ze­nét az elõ­adás­hoz il­lesz­te­ni: mond­juk el­len­pon­toz vagy kí­sér. Olyan mun­ka ez, mint az úri sza­bóé: kü­lön­bö­zõ­ek a fel­ada­tok és az em­be­rek is, de szab­ni-varr­ni tud­ni kell, ma­gya­rán a ze­ne­szer­zést meg kell ta­nul­ni, mû­ve­ket kell ír­ni – akár színpadiakat is. Árkosi Ár­pád pél­dá­ul azt ta­lál­ta ki az Éne­kes ma­dár ren­de­zé­se­kor, hogy a ze­ne se­gí­ti a cso­da meg­szü­le­té­sét. Vagy Tö­rök Vi­o­la, aki képzett ze­nész, egé­szen pon­to­san el tud­ja mon­da­ni, mit sze­ret­ne. Bocsárdinál pe­dig egy­ben je­lent va­la­mit a ze­ne, a moz­gás és a tér. Az elõ­adá­sa­i­ban egy­re több ze­nét hasz­nál: ele­in­te húsz perc kí­sé­rõ­ze­ne volt, ma már egy órá­nyi, mert sok je­le­net alatt vé­gig szól. A szí­nész er­re je­le­nik meg a tér­ben, és adott eset­ben túl is be­szé­li azt. De ér­de­kes pél­da a Ró­meó és Jú­lia bál­je­le­ne­te, ahol Bocsárdi az élõ ze­né­vel mon­dat­ta el a szö­ve­get, a meg­is­mer­ke­dé­sü­ket, és mi­re ket­tes­ben ma­rad­nak, már „csak” meg­csó­kol­ják egy­mást. Mind­ez egy pró­zai elõ­adás.

– Ér­de­ke­sek ezek a ze­nék szín­ház nél­kül is?
– Ön­ma­guk­ban is meg­áll­nak. Hogy jók vagy ros­­szak, azt el­dön­ti a kö­zön­ség, a kri­ti­ka. Nyil­ván egy kon­cer­ten nem játs­­szuk el az el­len­pon­to­zó, kí­sé­rõ, mond­juk na­tu­ra­lis­ta jel­le­gû ze­né­ket, ame­lyek a szín­pa­don ér­vé­nye­sek. A kon­cer­ten elõ­a­dott mu­zsi­ka vi­szont inst­ru­men­tá­li­sab­ban szó­lal meg, mint egy szín­há­zi ze­ne­kar.
Proics Lil­la

9. évfolyam 9. szám
2007. június 29.
Tartalom
De mi lesz a nõvel?
Péter Hilda-retrospektív
Briliáns bohóctréfa
John Millington Synge: A nyugati világ bajnoka – Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház
Tiéd a világ, és teérted van a világ
Négy év az Újvidéki Mûvészeti Akadémián
Elszalasztott lehetõségek
Blaskó-találkozó Kisvárdán
Zenével elmondott szöveg
Könczei Árpád a színházi komponálásról
A selyempaplan súlyos hiánya
Tíz délelõtt a pódiumteremben
Színi hozamok
Egy újonc összegzõ sorai
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
Impresszum Támogatók Archívum