Napi műsor
15:30 Cabaret (Kolozsvári színművészeti) Rákóczi-stúdióterem
18:30 Rókajáték (Figura Stúdió Színház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
21:00 A fösvény (Kassai Thália Színház) Várszínpad - Versenyelőadás

2007. június 28.
„Are You Lonesome Tonight?”
Bulgakov: Molière – Szabadkai Népszínház

La Grange, a szí­nész kom­pu­te­ren ír­ja nap­ló­ját, Molière öl­tö­zõ­je be van ka­me­ráz­va, az Ol­tá­riszent­ség Tár­sa­sá­ga (õk a kép­mu­ta­tók, fõ­leg) elem­lám­pá­val kí­sért, a fák­lyát ön­gyúj­tó­val gyújt­ják meg, a kard mel­lett tren­di a pisz­toly is – bár­mi­kor vagy min­dig ját­szó­dik Bul­ga­kov Molière cí­mû da­rab­ja, leg­alább­is a Sza­bad­kai Nép­szín­ház Ma­gyar Tár­su­la­ta elõ­adá­sá­ban, Telihay Pé­ter ren­de­zé­sé­ben. És hogy az „is­te­ni Elvis” búg­ja hoz­zá a ze­nei alap­mo­tí­vu­mot – Are you lonesome tonight? –, az mint­egy ki­ke­re­kí­ti azt az iro­ni­kus-ref­lex­ív in­to­ná­ci­ót, amely­ben a ren­de­zõ a da­ra­bot ját­szat­ja.

Az elõ­adás el­sõ ré­szé­ben a szín­pa­don ülünk, a füg­göny mö­gött – elõt­te ugyan­is csak az ural­ko­dó, XIV. La­jos fog­lal he­lyet a né­zõ­té­ri szé­kek fö­lött, egy tró­nu­son. Ke­gye­i­be fo­gad­ja a szí­nész-írót – mi meg vé­gig­néz­zük azt a szín­pad mö­gött ját­szó­dó, „schnellben” for­ga­tott ma­gán­éle­ti drá­mát, mely szin­te gö­rö­gös vég­ki­fej­let­tel fe­nye­get: hogy ugyan­is Molière, a tud­tán kí­vül, a sa­ját lá­nyá­ba sze­ret be­le. Madeleine Bèjart, az ad­di­gi oda­adó élet- és pá­lya­társ fáj­dal­mát ilyen­for­mán nem­csak a meg­csa­lat­ta­tás, ha­nem a bûn­tu­dat is táp­lál­ja. Ez a vo­nu­lat – pél­dá­ul Vi­cei Na­tá­lia erõ­sen sû­rí­tett já­té­ka mi­att is (egy­szer­re bú­csú­zik a sze­rel­mé­tõl és a szín­pad­tól, va­gyis hát hal­ni in­dul, csak nem rög­tön), no meg azért, mert a lá­nyá­nak, Bé­res Már­ta Armande Bèjart-jának mind­ös­­sze egy iga­zi sze­rel­mes je­le­net jut – vi­szony­lag gyor­san el­hal­vá­nyul, és át­ad­ja he­lyét a mû má­sik, ke­vés­bé pri­vát konf­lik­tus­so­ro­za­tá­nak: mû­vé­szet és ha­ta­lom ös­­sze­fe­szü­lé­sé­nek.

A sza­bad­ka­i­ak elõ­adá­sá­ban mind­azo­nál­tal mind­két szál erõs; Telihay nem fog­lal ál­lást köz- és ma­gán­élet hi­e­rar­chi­á­já­ban, vi­szont jó rit­mus­ban ve­ze­ti szí­né­sze­it a mind sú­lyo­sabb di­lem­mák fe­lé. XIV. La­jost G. Er­dé­lyi Her­mi­na játs­­sza – és ez nem po­én, ha­nem több­let: az ural­ko­dó ös­­szes tip­ró­dá­sa, in­ga­do­zá­sa csu­pa fa­nyar­ság, nõi sze­szély és fér­fi­as aka­rat egy­szer­re (a ha­mis­kár­tyás­sal foly­ta­tott pó­ker­csa­ta és az ítél­ke­zés re­mek szín­há­zi je­le­net), rá­adá­sul Molière-rel egy­más te­nye­ré­bõl esz­nek, de szó sze­rint ám, ami­kor még tel­jes a har­mó­nia. Sõt a fér­fi – Lajos parancsára – még a király ágyát is meg­ve­ti…

A má­so­dik rész­ben a kö­zön­ség le­köl­tö­zik a né­zõ­tér­re; a szín­pa­don sö­tét temp­lom (ahol elõ­ké­szí­tik és ki­dol­goz­zák a Molière el­le­ni had­mû­ve­le­tet), majd trón­te­rem, vé­gül is­mét szín­ház: a Kép­zelt be­teg ne­gye­dik, a szer­zõ szá­má­ra utol­só elõ­adá­sá­nak hely­szí­ne. Telihay tem­pó­ér­zé­ke to­vább­ra is jól mû­kö­dik: mar­káns ala­kí­tá­sok és ref­rén­sze­rû epi­zó­dok sze­gé­lye­zik és gör­dí­tik elõ­re a fõ­hõs ves­­szõ­fu­tá­sát; ki­vá­ló az is­mé­telt „köp­kö­dõs pár­baj”, elõbb a ki­rály és az igaz­sá­gos var­ga, majd pe­dig az ér­sek és d’Orsigny már­ki kö­zött. És nem­csak a ki­rályt, ha­nem az ér­se­ket is nõ játs­­sza: Karna Mar­git nem egy­ház­vé­del­mi stra­té­gi­á­ból kel ki Molière és az õ Tartuffe-je el­len, ha­nem a mû­vész meg­átal­ko­dott sza­bad­sá­ga in­ger­li na­gyon. És tak­ti­ku­san: csak ak­kor nyo­mul, ami­kor rést ta­lál a ki­rály(nõ) véd­vo­na­lá­ban… Aki szo­mo­rú­an ve­szít, de ele­gán­san.

Pálfi Er­vin pont­sze­rû rész­le­tek­bõl épü­lõ ala­kí­tá­sá­nak íve tá­mad: Moirron a zon­go­ra bel­se­jé­bõl elõbb Moliére szí­vé­be, szín­há­zá­ba és ott­ho­ná­ba, majd Armande szí­vé­be és ágyá­ba, majd az áru­ló sze­rep­kör­be ka­ta­pul­tál – és van vis­­sza­út is. Csernik Ár­pád Boutonja vi­szont ma­ga a tö­rés­men­tes foly­to­nos­ság – és ez is ha­tá­sos.

Ko­vács Fri­gyes Molière-jérõl gyor­san el­hi­szem, hogy zse­ni, hogy sza­bad szel­lem, hogy fö­löt­te áll mo­rál­nak és hit­nek, és alat­ta a szen­ve­dély­nek és ér­dek­nek. (És eszem­be ju­tott ró­la Dar­vas Iván, ró­la meg egy ré­gi elõ­adás…) Meg­gyõ­zõ, ele­gáns és sú­lyos ala­kí­tás, il­lik a vé­gé­re Nino Rota ze­né­je.

Telihay ren­de­zé­se ki­tá­gít­ja Bul­ga­kov Molière-paradoxonját: le kell men­ni ku­tyá­ba ah­hoz, hogy vi­lá­gos le­gyen, még­se le­het le­men­ni ku­tyá­ba…
Csá­ki Ju­dit

9. évfolyam 7. szám
2007. június 27.
Tartalom
Stílusgyakorlat
N. A. Nyekraszov: Unalmas õszi este – Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház
„Are You Lonesome Tonight?”
Bulgakov: Molière – Szabadkai Népszínház
Tyúkhúsleves fekete retekkel
Fülöp Zoltán a Hegedûs a háztetõn aktualitásáról
Mindannyian hegedûsök vagyunk
Stein – Bock – Harnick: Hegedûs a háztetõn – Csíki Játékszín
Leltár 2006/2007
Szlovák nézõk a kassai Thália Színházban
A továbbképzés jegyében
Sûrû évad a Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházban
Az életbõl elesett pillanatok
Szabadkai szökõkút Kisvárdán
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
Impresszum Támogatók Archívum