|
2007. június 28.
Mindannyian hegedûsök vagyunk
Stein – Bock – Harnick: Hegedûs a háztetõn – Csíki Játékszín
Ha a prózai
színházak zenés darabot
mutatnak be, akkor a nem elsõsorban
zenés színészek
számára könnyített vagy
recitatívvá módosított
énekszólamokat jól
kitalált helyzetekkel, pontosan
felépített jellemekkel
célszerû leplezni, és a
csoportos szereplõknek is
markáns, karakteres
figurákat kell
alakítaniuk, különben
fülsértõ unalomba fullad az
este.
A Csíki
Játékszín Parászka
Miklós rendezte
produkciója igen erõs képpel
és sokat ígérõ, tiszta
térelrendezéssel nyit. A
játékteret fehér
függönyök határolják,
és ugyanez az anyag takarja az
elõadás kellékeit. A
musical címét adó,
középen a színpad szinte teljes
magasságában
kinagyított fekete-fehér
Chagall-kép, valamint az
oldalkulisszákon
látható Chagall-figurák,
és a lelógatott fekete
kalapok erõs atmoszférát
teremtenek. A fehér térbe
beérkezõ színes ruhás
szereplõk feltehetõleg a Tevje
(Fülöp Zoltán) darabnyitó
monológjában szereplõ
„ingatag” szóból
következõen egy lábon
egyensúlyozva nézik a
festményt. Ezt a légies, könnyed,
finom és teljesen eredeti lírai
kompozíciót azonban a
következõ három óra alatt
több maszatos megoldás
követi, minek következtében éppen a
nyitányban emlegetett
hagyomány bizonytalanodik el.
A legbántóbb a
félplayback használata. Nem
popmusicalrõl van szó, a
felvételrõl szóló
zenei alap a fehér háttér
által erõsítve
sterilizálja a hatást.
Ráadásul ez a verzió
lassúnak is tûnik, és a
hangszerelés édeskés-melodramatikus
hatást kelt. Félreértés ne
essék, nem a nagyzenekari
kíséretet hiányolom,
elég lenne egy klezmerbanda.
A tradíciókat
néhány színpadi
megoldás pongyolán kezeli. A Hajnal, alkony
után a férfiak és a nõk nem
külön csoportban állnak.
Ezáltal kiirtódik az
esküvõ helyzetének
konfliktusa, nevezetesen az, hogy
Percsik (Kosztándi Zsolt) a szabályokat
áthágva belép a nõk
területére. A jelenet két
további kérdést is felvet: a
kommunista fiú honnan ismeri
anynyira a hagyományos
zsidó táncokat, hogy azokban részt
tud venni, illetve miért csak Cejtelt (Szabó Enikõ) emelik fel a székkel
(ráadásul alig néhány
másodpercre), Mótelt (Ciuglitu Csaba) nem.
Zavaró Percsik és Hódel (Dálnoky Csilla)
dalának végén a két
fiatal Moszfilm-emblémára
emlékeztetõ
beállása, a már-már az Ének az esõben-re koreografált Csoda lett pedig
felfokozottabbá válna, ha
nemcsak Mótel, de a passzív szerepre
kárhoztatott Hódel is
énekelhetne.
Mindezeken túl azonban a
vállalkozás komoly
erényekkel rendelkezik.
Az anatevkaiak megalázása
és a csendbiztos (Giacomello
Roberto)
lelkifurdalása
koncentrálódik abban, ahogyan a
férfi a hétgyertyás
menórát két égõ
viaszrúddal adja vissza. Tevje
és Golde (Bartalis
Gabriella)
kettõse, a Szeretsz
engem megható és
intim, csakúgy, mint Hódel és Tevje
búcsúja. Elfogadható,
gyakran használt alapállás, hogy
Tevje a közönséggel
beszélget. Velünk osztja meg
gondolatait, dilemmáit, és
nekünk adja tanácsait. A
fõszerepet alakító
Fülöp Zoltán
alakításában a
tejesember
méltóságteljes, komoly,
naiv és életigenlõ. Szabó
Enikõ Cejtelének eleganciája,
Cejtel nagymamájának
groteszksége, Hódel
szerepében Dálnoky Csilla,
Chavaként Fekete Bernadetta finom
törékenysége, bája,
valamint a Lázár Wolfot
játszó Kozma
Attila iróniára
hajló humora az elõadás
találó
szerepformálásai
közé tartoznak; csakúgy, mint a
Várszínház teljes
terének használata, amely
különösen a záróképet
teszi erõteljessé. Az
elõadás elején a
félig-meddig civil
öltözékre felvett jelmezek
egy piros dobozba vagy a padlóra
kerülnek, a színészek pedig a
nézõtéri
bejáraton keresztül
távoznak. Habár a színpadot
elborító ruhák és az
egymás után vonuló emberek a
játék végét jelentik, a
megrendítõ rendezõi
megoldás egyértelmûen a
zsidóságot érintõ
borzalmakat idézi.
Papp Tímea
|
9. évfolyam 7. szám
2007. június 27. Tartalom
Stílusgyakorlat
N. A. Nyekraszov: Unalmas õszi este – Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|