|
Napi műsor
15:30 Cabaret (Kolozsvári színművészeti) Rákóczi-stúdióterem - Szakmai
19:00 A nyugati világ bajnoka (Sepsiszentgyörgyi színház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
|
2007. június 28.
Őrült játék, amelyben nincs rendszer
Rókajáték – Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház
Ben Jonson 1605-ben írt Volponéja igazi angol
reneszánsz dráma, dús,
kalandos, némiképp zavaros
cselekménnyel, merész
ötletekkel, az ötletekhez
igazodóan meglepõ
jellemfordulatokkal.
Mondhatnánk,
következetlenségekkel.
Illyés Gyula 1954-ben kihúzta
belõle az egyik szálat, és
korrekt, szabályos szellemes olasz vagy
francia vígjátékot írt
belõle, igazi
tételdrámát, amely
világosan beszél a pénz
hatalmáról, pontosan
megvilágítja, szinte
illusztrálja a
pénzközpontú világ
elidegenítõ erejét,
hatását. Nála Volpone a pénz
virtuóza, s egyúttal az
öncélú pénzszerzés
bajnoka is. Mások
pénzéhségébõl
él, de a pénz jellemtorzító
hatalmának
leleplezését
önmagáért is élvezi.
Áldozatai hatalmas
drámákat élnek át. Corvino, a
féltékeny férj a
feleségét kínálja
föl az örökség
érdekében, Corbaccio pedig
egyenesen a teljes vagyonát. A
mindenkori uzsorás
óriási belsõ konfliktusa
az övé. A pénzéhség két
változata küzd benne. A pénz
iránti szenvedély egyfelõl
arra indítaná, hogy egyetlen
garast se adjon ki a kezébõl, a
még nagyobb pénz reménye viszont
arra kényszeríti, hogy teljes
vagyonát kockáztassa. Ezek a
drámák végül mind Volpone
tragédiájában
összegzõdnek, éppen olyan
csapdába esik bele, mint amilyent
Corbacciónak állított.
A Gyergyószentmiklósi Figura
Stúdió mûvészei Rókajáték címmel az eredeti
darabból készítettek
tömörítvényt, melyet
sorskomédiának mondanak. A
pénz, az öröklés körüli
huzavona ebben is fontos szerepet
játszik, de ennél sokkal fontosabb a
játékmód, a stílus, és
nem utolsósorban az is, amit a
történetbõl meghagynak,
illetve összehordanak.
Groteszk jelenetsor keletkezik,
amelynek nemigen látni a
mélyére. Egyfelõl
emberek találkoznak
szükségképpen, hiszen
vadásznak az örökségre,
másfelõl emberek
találkoznak teljesen
véletlenül. Emberek
beszélnek céltudatosan,
másrészt emberek beszélnek
csak úgy, csak azért, mert éppen
összehozta õket a sors.
Az átiratból
nagyjából három
szándékot lehet
kihüvelyezni, bár az is
bizonytalan, hogy volt-e bármilyen
szándék. Fölöttébb
korszerû módon vonul be a
történetbe a nõi
emancipáció. Mindjárt
az elején nõ az ügyvéd, korunk
jól ismert, energikus
üzletasszonyának
fajtájából, késõbb
nõ a bíró, az elnyûtt
háziasszony típusból. A
másik Volpone
játékszenvedélyének
felerõsítése. Õ
nemcsak a pénzzel bánás
nagymestere, hanem
valamiféle
általános
játékszenvedély
rabja. Akrobata és bûvész, ha
kell. Egy zavaros világ
kiismerhetetlen képe kavarog
a színen. Õrült játék,
amelyben nincsen rendszer. A zûrzavar
zûrzavar általi
ábrázolása. Mindennek
azonban némiképp ellentmond,
és összekuszálja a darab
szélsõségesen groteszk
világképét, hogy az
átírók találnak két igaz
embert – ezúttal Corvino
felesége és Corbaccio fia egyaránt
tiszták, romlatlanok, a
fiatalember még
könyvolvasó diáknak is
mutatkozik –, hogy az õ
megaláztatásuk révén
mégis csak tiszta drámai
szituációban
láthassuk e világ
erkölcstelenségének
feneketlen voltát.
A színlap nem tünteti fel,
ki a szöveg fordítója, azt
tudjuk, hogy a rendezõ Béres
László, a
dramaturg Ungvári
Zrínyi Ildikó. A
játékot lényegesen
megszabja a díszlet – a
rendezõ és Csiki
Csaba munkája –,
egy négyszögletes sátor
négyféle színû
függönnyel, meg egy létrás
emelvény, az is
elfüggönyözve.
Stilizált, karikírozott,
cirkuszi bohóckodástól
sem visszariadó
mókázás folyik száz percen
át szakadatlan. A színészi
energia, a kissé forszírozott, de
vitathatatlan
erõfeszítés, valamint Zénó Apostolache csúfondárosan
fájdalmas, mélabúsan
játékos zenéje
kétségtelen értéke az
elõadásnak. Salat
Lehel, Barabás
Árpád, Veress László,
Tóth Árpád, Blénessy
Enikõ figurateremtõ
készsége, mûvészi
odaadása
érzékelhetõ, de
kibontakozásának a
szöveg és a választott stílus
útját állja.
Zappe László
|
9. évfolyam 8. szám
2007. június 28. Tartalom
Zenés színpadi gyakorlat
Szilágyi-Palkó Csaba a kolozsvári egyetem színész karának vizsgaelőadásairól
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|