|
Napi műsor
15:30 Cabaret (Kolozsvári színművészeti) Rákóczi-stúdióterem - Szakmai
19:00 A nyugati világ bajnoka (Sepsiszentgyörgyi színház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
|
2007. június 28.
Zenés színpadi gyakorlat
Szilágyi-Palkó Csaba a kolozsvári egyetem színész karának vizsgaelőadásairól
– Miért
éppen a Cabaret-ra esett a választásotok?
– Nagyon szerettem volna, ha
megismerkednek a hallgatók a
zenés színpaddal is, mert erre egyre
több igény mutatkozik a
színházakban. És azért
választottuk éppen ezt a
mûvet, mert ez egy nem túlzottan
látványos musical, meg lehet
oldani
stúdió-eszközökkel,
szegényszínházi
formában is.
– Ehhez van otthon egy
stúdióteretek is…
– Igen, ami sokkal kisebb és
emberközelibb, mint a Rákóczi-terem.
Kevesebb nézõ fér be, és
nagyon közel is ülnek a
játszókhoz. Itt egy megnövelt
térben játszottunk, ami nyilván
technikailag és
játékstílusában is
megváltoztatta az elõadást.
Otthon, a saját térben
természetesen másképpen
mûködik ez a musical. Voltunk a
Cabaret-val Gyergyószentmiklóson is, ahol ugyancsak
jól mûködött,
valószínûleg a kisebb
tér miatt. Kíváncsian és
remélhetõleg
felkészültebben várjuk a
holnapi újabb elõadást.
– Hogyan dolgoztatok a
darabon? Fõleg a rendezõi
koncepció érvényesült
vagy inkább csapatmunka zajlott?
– A munkafolyamat több
hónapig tartott, mert egy elõváltozatot
már bemutattunk harmadév
végén, és aztán
negyedév közepére
készült el a végleges verzió.
A munkát alapvetõen
meghatározta, hogy a táncos, a
zenés és a prózai résznek is
megvolt a maga irányítója,
majd ezeket a különálló
részeket nekem kellett
elõadássá
összekovácsolnom.
Belekerültek a színészi
ötletek is, de fontosabbnak
tartottam, hogy a zenés színpad
alapkövetelményeit
megtanulják a hallgatók, vagy
legalábbis közeledjenek
azokhoz. Szerettem volna, ha
megtapasztalják, mit is jelent a
zenés színpad. Ott egészen
másképpen kell létezni,
megszólalni. A gyakorlatra
lefordítva: hogyan lehet
például prózából
dalba váltani, és miért kell
egyáltalán
átváltani.
– Sokat
játszottátok az elõadást?
– A kisvárdai volt a
kilencedik vagy a tizedik
elõadás. Otthon sajnos keveset megy,
mert nagyon nehéz egyeztetni.
– Min
dolgoztak még a végzõsök
ebben a tanévben?
– Salat Lehel
rendezésében Szentivánéji
álom-bemutatót
tartottunk, Zakariás Zalán
pedig Arthur Schnitzler Körtáncát rendezte a
végzõsöknek, és voltak
egyéni estjeik is. Létrejött az
osztályon belül egy saját
produkció is: Albu István
megrendezte a Mulatságot, amelyet szerencsére
elég sokat játszottak otthon is,
és vendégszerepeltek szinte az
összes erdélyi
színházban.
– „Ráharapnak”
ilyenkor az igazgatók a
végzõsökre, nézik a
vizsgáikat?
– Volt, aki eljött
Kolozsvárra, és sokan
látták a hallgatókat a
gyergyói vendégjátékon.
Nagyjából az osztály
felének már van
szerzõdési ajánlata a
következõ évadra. És
természetesen a kisvárdai
szereplés is nagyon fontos, hiszen itt
több ország igazgatói,
rendezõi láthatják a
vizsgaelõadásunkat.
– Elõször
próbálkoztatok azzal, hogy több
évfolyam vegyen részt egy
vizsgaelõadásban. Bevált a
kísérlet?
– Igen, gyakorlatilag
három évfolyam szerepel teljes
egészében, az elsõ
évbõl mindjárt ketten.
Rettenetesen nehéz munka volt,
hiszen harminc ember játszik egyszerre
a színpadon. De mindenképpen
hasznára válik az alsóbb
évfolyamoknak is a gyakorlás,
mert a bolognai rendszer miatt nem biztos, hogy
minden osztály eljut majd harmadév
végére egy zenés
elõadásig. Bizonyos
énekszámokat például
kihúzhattunk volna, de
fontosabbnak éreztem a
pedagógiai szempontot, hogy a
zenével, a tánccal
megismerkedjenek. És nem
tömegként akartam õket
szerepeltetni, hanem igyekeztem
mindenkire hangsúlyos feladatot
bízni.
– És
vállaltátok az élõzene
kockázatát…
– Ennek is megvannak a
buktatói. Ideálisabb lenne egy
kisebb zenekar, ennek azonban anyagi
akadályai vannak. Ugyanakkor az
egész díszleten látszik, hogy ez
valójában
„szegényszínházi”
fõiskola, ahol a semmibõl kell
kihozni valamit. A
szükségbõl kell erényt
kovácsolni.
Sõregi Melinda
|
9. évfolyam 8. szám
2007. június 28. Tartalom
Zenés színpadi gyakorlat
Szilágyi-Palkó Csaba a kolozsvári egyetem színész karának vizsgaelőadásairól
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|