|
Napi műsor
15:00 Negyedik nővér (Szabadkai Népszínház) Rákóczi-stúdióterem
18:00 Bernarda Alba háza (Stúdió Színház Marosvásárhely) Művészetek Háza
20:30 Lili bárónő (Csíki Játékszín) Várszínpad
|
2007. június 30.
De mi lesz a nõvel?
Péter Hilda-retrospektív
Péter Hilda
törékeny, fiús alkatú,
vörösesbarna lány, akiben az
ember nem feltétlenül ismeri fel
a színésznõt, amikor elmegy
mellette az utcán, avagy –
esetünkben – a mûvház
folyosóján. (Abból, hogy
Hilda a keresztneve, valahogy
rögtön gondolom is, hogy
színésznõ – merõben
Gobbi Hilda miatt.) Vannak ilyen
színésznõk, akik civilben
hézagtalanul beillenek a nem
csúnya és nem szép, nem
feltûnõ és nem
különleges földi
halandók közé, a
színpadon viszont megnyílnak,
kivirágoznak,
alkalomadtán sugározni
kezdenek, mint egy felfûtött
atomerõmû.
Péter Hilda a
színpadon nem téveszthetõ
össze senkivel. Elõször a
hangja tûnik fel. Kicsit karcos,
érdes hang ez,
megszólalásában
egyéni ízzel és valami
sajátos
érzékenységgel. A
Péter Hilda által megformált
nõalakok – legyen akár a
lehajtott fejû, „bocsánat, hogy
élek”-testtartású Emília az Othellóból vagy a
gombolkozós ruhájú Sen Te a Jóembert keresünk!-bõl – mindig
tisztaszívûek és
baljósan védtelenek.
Tágra nyílt szemmel nézik, hogy az
emberek mire képesek. A
nézõ hajlamos úgy érezni,
hogy Péter Hilda figuráit
talán nem is védi bõrréteg. Mintha a
puszta idegvégzõdéseik
közvetlenül
érintkeznének a
valósággal, a
kiábrándító
tapasztalatokkal, a
fájdalmakkal.
A nyugati világ
bajnoka nyers, éles
Pegeen Mike-ja igazán nem gyenge
virágszál. De Péter Hilda
vagány kocsmároslánya így is kelt
némi jóféle aggodalmat a
nyápicabb lelkû
nézõben. Vajon mi lesz evvel a
nõvel, aki ilyen könnyedén
voksol át a jámbor, együgyû
Shawnról a veszedelmes gyilkos
hírében álló
(pontosabban a gyilkos hírébe
önként beleálló) Christy
Mahonra?
Ha szemérmesen
elfordítjuk tekintetünket a
Péter Hilda által játszott
hõsnõk mély és gazdag
belsõ világától, akkor
kijjebb, a felszínen is igen
impozáns vonásokat
vehetünk szemügyre.
Például a tökéletes
fizikai kondíciót, a
ruganyosságot, a
mozgáskultúra
rendkívül magas fokát. Azt a
pontosságot és
egzaktságot például,
amivel a Hosszú
péntekben
Feleségként teszi a dolgát.
Vagy azt a teljes odaadást, ahogy
jószerével
statisztaszerepben, a karban
mûködött a Boldog
nyárfalevél
címû Tamási
Áron-bemutatóban. Hogy arról
már ne is beszéljük, milyen
elképesztõ technikai
bravúrral csinálta meg a Godot-ra várva elõadásában
Lucky magánszámát. De azért csak
beszéljünk róla, persze! Hiszen
nem pusztán a (beszéd)technika tette
felejthetetlenné azt a
többszörösen díjazott
alakítást, hanem a
színészi jelenlét ereje
és intenzitása. Annak
szuggesztivitása, ahogy Péter
Hilda Luckyként egy áldozat
kétségbeesett
erõfeszítésével
állt madárszerû pózban,
hosszú, fehér hajjal,
magába révedt tekintettel.
Mióta láttam
Péter Hildát a
sepsiszentgyörgyi Csárdáskirálynõben, az alighanem neki kreált
néma ceremóniamester szerepében,
azóta meg vagyok gyõzõdve
arról, hogy legalábbis summa cum laude
végezte a Balettintézetet. De
tévedek, mert a
Marosvásárhelyi
Színmûvészeti Egyetemen
diplomázott 2001-ben.
Itt Kisvárdán most
„határesetben” látjuk
õt. Még a Tamási Áron
Színház Synge-elõadásában
lép fel, de már egy éve a
Kolozsvári Állami Magyar
Színház tagja. Nagyszerû
sepsiszentgyörgyi évadok
állnak mögötte. Nagyszerû
kolozsvári évadok állnak
elõtte.
Stuber Andrea
|
9. évfolyam 9. szám
2007. június 29. Tartalom
Briliáns bohóctréfa
John Millington Synge: A nyugati világ bajnoka – Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|