|
Napi műsor
10:00 A szelíd sárkányfiú meséje (Puck Bábszínház) Kamaraterem
16:00 Katonák, katonák (Székelyudvarhelyi színház) Rákóczi-stúdióterem-Versenyelőadás
21:00 Ibusár (Szabadkai Népszínház) Művészetek Háza
21:00 Katonák, katonák (Székelyudvarhelyi színház) Rákóczi-stúdióterem
|
2007. június 25.
Mirõl is szól?
Mrozek: Tangó – Kosztolányi Dezsõ Színház, Szabadka
Kedvezõ elõjel, ha egy Tangó-elõadás
színlapja arra utal, hogy nem három
felvonásos nagyszínházi
produkció megtekintése
elõtt állunk, hiszen ebben az esetben
jelentékeny dramaturgi
beavatkozásra
számíthatunk, és
önálló rendezõi
anyagkezelésben
reménykedhetünk. Bár
születése idején, a ’60-as
évek elsõ felében minden
bizonnyal – úgy, ahogy volt – nagyot
szólt a mû, mára jócskán
túlbeszéltnek hatnak a
különbözõ
generációk
egymásutánjának
értéktagadásával
és -keresésével kapcsolatos
fejtegetései. Az ezeket
túlzottan tisztelõ
elõadások pedig rendszeresen
didaktikussá, színpadi
megoldásaikban
illusztratívvá válnak,
miközben az eredendõ groteszkumot
gyakran szimpla
komédiázássá
egyszerûsítik le.
A szabadkai elõadás
dramaturgja, Góli
Kornélia
valóban alaposan meghúzta a
szöveget, amely mûveletnek
elsõsorban (de nem csak) a
hosszadalmas
magyarázgató részek
estek áldozatul, illetve
váltak szikárabbá. Az
alkotók az író által
elképzelt és a korábbi
Tangó-elõadásokból
ismerõs naturalisztikus
miliõt stilizált térrel
cserélik fel, és a realisztikus
alapú játékstílus
helyébe elrajzolt
mozdulatokból, széles
gesztusokból, karikírozott
intonációjú
beszédbõl felépülõ
színpadi nyelvet dolgoznak ki.
Rendezõ és
díszlettervezõ: Puskás Zoltán.
Tárgyakkal
telezsúfolt, rendetlen nappali
helyett egy leginkább
ravatalozóra
emlékeztetõ fekete
helyiségben vagyunk; a
játékteret egy középen
körré kiszélesedõ,
kereszt alakú pást alkotja; a szoba
berendezése a mrozeki ravatalon
túl – amely az elõadásban
közönséges
kanapéként is mûködik
– egy semleges asztalra és
néhány székre
korlátozódik.
A szereplõk
tangózenére,
táncos-groteszk mozdulatokkal
érkeznek a színre – mintegy
sajátosan
leképezendõ a figurák
egzaltáltságát. Mindenki
fehér ruhát visel,
egyéniségéhez illõ
kalapot vagy sapkát hord; egyedül a
kívülálló Edek van
hajadonfõtt (a látványos
jelmezeket a rendezõ tervezte). A
jelenetek szöveg nélküli,
zenés bevezetõ
részében a
késõbbiekben is
visszatér a kezdõképben
megismert koreográfia, amelynek
stílusát a szereplõk a
verbális részek
mozgásvilágába is
átmentik. Elsõsorban az
idõsebb szerepeket játszók
kapnak efféle jellemzést: Karna Margit
pipiskedve gesztikuláló
(és ugyanígy
csipogó-beszélõ)
Eugénia; Mess Attila bohókásan táncos
léptekkel közlekedõ,
széles karmozdulatokkal
hadonászó Eugéniusz; Balázs Áron
impulzív gesztusvilágú,
túlmozgásos Stomil; Erdély Andrea
kihívó mozdulatokkal (és
beszédjével is)
affektáló, egyfolytában
billegõ-riszáló
Eleonóra. Ala (Béres
Márta), Artur (Mészáros Árpád) és Edek (Mikes
Imre Elek) nem kapnak
hasonlóan pregnáns
mozgásvilágot (s
közülük a két utóbbi
figura halványabbra is
sikerül a
többiekénél). A
második részben a
környezethez komorulnak a
színek: a jelmezek feketére
váltanak, a mozgássorok
intenzitása alábbhagy.
Az elemelt
elõadásmód egyfelõl
kétségtelenül
élénkké,
lendületessé teszi a
játékot, és számos
emlékezetes pillanatot
teremt, másfelõl azonban
általa sem sikerül
meggyõzni arról, hogy a Tangó
– mégannyira megszikárított
szöveggel is – fontos és
idõszerû mondanivalót
tartogat. Semmi nem vezet sehová
– sugallja az elõadás, és
tétje sincsen semminek. Nemcsak a
formák elsõ
generációs tagadása
vagy a hagyományok második
generációs üres
élesztgetése puszta
játék csupán, hanem az
ideológiák
árnyékában
megizmosodó nyers erõszak sem
válik itt fenyegetõvé: a
stilizált gyilkosságot
követõen az Edek-Eugéniusz
tangó – alaposan megadva a
módját a táncnak –
csillogó revüfüggöny
elõtt, piros ruhában járatik el
(koreográfia: Igor
Pejic Sadzak, Ana
Josipovic).
Marad hát a kérdés:
mirõl is szól? Persze, ha nincs válasz,
a maga módján az is lehet
jelentõs eredmény.
Dömötör Adrienne
|
9. évfolyam 5. szám
2007. június 25. Tartalom
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|