|
Napi műsor
16:00 Tangó (Kosztolányi Színház Szabadka) Rákóczi-stúdióterem-Versenyelőadás
18:30 Különös történet (Szatmári színház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
21:30 Ketten a neten (Bigámia II.) (Marosvásárhelyi szinház) Várszínpad
|
2007. június 25.
Fordulóponthoz közeledve
Balázs Áron már nemcsak hõsöket játszik
– Amikor a Hóhérok
havát évekkel
ezelõtt a Katona József
Színházban láttam,
emlékeim szerint helyenként
röhögött a közönség. Ne
érts félre, érvényes
olvasatnak gondolom a
tiéteket is, de nálatok mintha
jóval kilátástalanabb
lenne Roch története.
– Nem gondolom, hogy eltûnt
volna a humor a darabból. Attól is
függ, a közönség hogyan mer
reagálni a poénokra. Volt ma
este kacagás, de talán egy picit
visszafogták magukat, vagy nem
voltak biztosak abban, szabad-e a
szereplõkön nevetni.
– És
szabad?
– Persze, hogy szabad.
Nekünk kell eldöntenünk, mi a
fontos: másoknak vagy magunknak
akarunk-e megfelelni. Nem játszottunk
másképp, mint ahogyan otthon,
illetve más
vendégjátékon.
Figyeltünk is arra, hogy ne csináljunk
semmit fesztiválosan.
– Miért, hogyan kell
fesztiválosan játszani?
– Mindent belevinni,
amolyan „na, akkor majd most jól
megmutatom, hogyan is kell
csinálni” mentalitással,
ami szerintem nagyon veszélyes. Nem
szabad azon agyalni a színésznek,
még mi lehet benne a darabban vagy a
helyzetben, mert az elõadás már
kész van. Az egész egységét nem
célszerû megbolygatni. Persze ez
az egyénieskedés inkább tudat alatt
jelenik meg, mert meg akarunk felelni a
szakmai közönségnek, a
zsûrinek. Bevallom, ma én is ideges
voltam. Próbáltam nyugtatni
magam, hogy ez is csak egy elõadás a sok
közül, nem kell másképp
játszanom, mint otthon. Azt mutatjuk meg,
amit hoztunk. Ehhez hozzátenni vagy
ebbõl elvenni nem etikus és nem
egészséges, mert az akár a
produkció kárára
válhat.
– Párizs megölt engem
– mondja Roch. Mit ölt meg benne vagy mit ölt ki
belõle a nagyváros?
– Egy kisvárosban
élt, ahol nyugalom vette körül.
Akarva akaratlanul olyan dolgok
történnek vele, amire nem
számít. Roch-nak
kiszámítható volt az
élete, és miután elindul,
hogy elintézzen egy egyszerûnek
tûnõ hivatalos ügyet,
folyamatosan a váratlannal kell
szembesülnie. Nem talpraesett, nem
találékony, így hiába
próbálkozik a helyes
válaszokat megtalálni,
szétzúzódik a megszokott
életvitele.
– Sok közös pont van a
szerep és a te habitusod között?
– Én egy
kisvárosból kerültem egy
nagyobb városba, de azért ennél
vannak még jóval nagyobbak.
Néha zavar otthon,
Újvidéken, hogy a város egyik
végébõl a másikba
eljutni csak három kilométer,
de míg odaérsz, szembesülsz azzal,
hogy mindenki megy a maga útján, nem
törõdik a másikkal.
Hiányzik a személyes
kötõdés. És igen, az én
vérmérsékletem is nyugodt,
szeretem tudni, mikor mi
történik. Ha beüt a krach, nem
pánikolok, de idõ kell, míg
alkalmazkodom az új helyzethez.
– Az akadémiai
tanítás nyitottabbá tett?
– Nem olyan régóta
csinálom, de úgy érzem, nagyon
pozitívan hatott rám. Fura
állapot ez, mert az új dolgok
megindítanak az emberben
valamit. Gyakran jár ez persze egy kis
félelemmel, de az ismeretlent
kikutatni, megérezni mindig
inspiráló.
– Milyen évad áll
mögötted?
– Az ideit jó évadnak
könyvelem el. Általában
amolyan hõsféléket
játszom, de a gonosz vagy a tétova
figurák eddig nem nagyon
találtak rám. Szerencsére
most kaptam lehetõséget arra,
hogy valami újat mutassak
magamból. Az elsõ
bemutatóm az Éjjeli
menedékhely volt. A
Színészt játszottam, és
nagyon élveztem, mert bár szerves
része az elõadásnak, nem
akkora teher. És pont azért, mert nem
akkora rajtam a felelõsség,
szabadabbnak érzem magam. A Hamlett halottban
olyan karaktert osztottak rám, aki
távol áll tõlem. Egy pörgõs
rendezõt, aki a keleti
színházat próbálja
megismertetni egy olyan
társulattal, akik azt nem veszik
komolyan. Majd „becsúszott” egy
vendégszereplés
Szabadkán, Mrozek Tangójában Stomil szerepe.
– Az ember azt gondolná,
közel áll hozzád Mrozek, hiszen az
Emigránsokkal
diplomáztál.
– A Tangó világa
ahhoz képest meglehetõsen
szürrealista. Mozgalmas darab,
tele egymásnak feszülõ
energiákkal, amihez
hozzájárult még a
rendezõ, Puskás Zoltán
dinamizmusa. És bár ismerem
jól a szabadkaiakat, sokakkal
régen nem játszottam vagy eddig
még soha. Évad végén pedig
jött a Verseny.
– Abban egy negyven
fölötti férfit játszol.
Lassan megtalálnak a korodnál
idõsebb szerepek?
– Nem bánnám, mert már
nem olyan szívesen játszanék
húszévest. Harmincéves vagyok,
ráncosodom, õszülök, de nem
zavar. A világirodalom tele van
középkorú férfiakra
írt jó szerepekkel. Ami kell, az
utolér.
Papp Tímea
|
9. évfolyam 4. szám
2007. június 24. Tartalom
Amikor állandósul az ideiglenesség
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának évadáról
Uncili, smuncili
Zerkovitz Béla–Szilágyi László: Csókos asszony – Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulata
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|