|
Napi műsor
16:00 Tangó (Kosztolányi Színház Szabadka) Rákóczi-stúdióterem-Versenyelőadás
18:30 Különös történet (Szatmári színház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
21:30 Ketten a neten (Bigámia II.) (Marosvásárhelyi szinház) Várszínpad
|
2007. június 25.
Birtokos eset
Alvajáró románc – Marosvásárhelyi Tompa Miklós Társulat és Yorick Stúdió
Az Alvajáró
románc alkotói
elvetik a pontos megnevezésre
alkalmatlan, jobb híján mégis
használt szavainkat, hogy
mozgásra, gesztusra, zenére,
ritmusra fordítsák le, illetve
ezekkel helyettesítsék õket.
A magyarul és cigányul
elhangzó dalszövegek nem a szavak
jelentésén keresztül,
inkább hangalakjukhoz,
jelentésmezõjükhöz
önkéntelenül tapadó
vagy a játszók által
hozzájuk társított
képzetek révén hatnak (ha
egyáltalán: olykor épp az
énekes teljesítmények
tûntek az elõadás
leggyengébb pontjainak). Mindez
elõhívja az emberbõl
atavisztikus, a társadalom és a
konvenciók által
elfojtásra ítélt, titkos és
tiltott érzékenységeit.
A mediterrán ember
érzéki és érzelmi
életének analízise
hálás színpadi téma,
ám egyben veszélyes
vállalkozás is. A valódi
dilemma: hogyan lehet az egymást
élethosszig kínzó és
imádó szerelmesekrõl
anélkül beszélni, hogy
közhelyszótárt
gyártanánk?
Kevesen látták, s
még kevesebben tudták
megragadni ennek a déli
embertípusnak a
karakterjegyeit olyan letisztult
összefogottsággal, ahogyan
azt García Lorca tette. A tõle
kölcsönzött cím
dicséretes módon csupán
kijelöli, s nem rögzíti az
olvasatot. A spanyol szerzõ, s
egyáltalán a
cigányos-flamencós zenei és
képi világ azonban nemcsak
lehetõséget ad, egyben
óriási
felelõsséget is ró a
színészre. Feszességre,
pontosságra, már-már
erõszakos
határozottságra
kényszerít – zenében,
mozgásban, dramaturgiában,
színészi jelenlétben. A
konstrukció kizárólag
úgy mûködik, ha az elõadás
minden másodpercében
feszültségtõl
vibráló erõtér
teremtõdik a színpadon, amely az
elsõ pillanattól az
utolsóig lavinaszerûen
sodorja magával a nézõt, nem
hagyva idõt kérdésekre vagy
megtorpanásra. Az általam
látott tegnapi elsõ
elõadáson ez az elsöprõ
erõ nem mindig érvényesült,
az viszont így is világos, hogy András Lóránt rendezõ-koreográfus
figyelemre méltó
igényességgel dolgozott a
fiatal marosvásárhelyi
csapattal.
Az eredetihez
hangulatában hû García
Lorca-parafrázist látunk anélkül, hogy
az író akár közvetve szóba
kerülne. Két férfi küzd egy
cigánylány szerelméért
egymással és önmagával.
Késõbb derül ki, hogy a tét
csupán a nõ tulajdonlása. A
lány magakelletõ, kacér
csábítóból
hamarosan meggyötört
rabszolga, használati tárgy,
végül egy gyilkosság
szánnivaló áldozata lesz. A
helyszín egy falusi kocsma, de a
gazdaságosan komponált,
egységesen fekete,
idõnként
fényhasábokkal
összeszabdalt térbe – Szabó Annamária munkája – helyezett
csekély számú tárgy
lehetõséget ad arra, hogy
általánosan értsük a
látottakat. A szintén fekete
háttér elõtt két zenész (Sándor Gyula
és Zonda Attila) ül. A gitáron pengetett
spanyolos dallamok
többé-kevésbé
megidézik az egyszerre baljós
és érzéki
atmoszférát.
Az idõnkénti
üresjáratok ellenére sem
tûnik hosszúnak az
egyórás idõtartam, de a
további sûrítés
kifejezetten jót tenne az
elõadásnak. Ahogy az is, ha a
túlságosan rövid
jelenetecskékre tagolt,
szétszaggatott
dramaturgiát is összébb
rántanák. (Persze nem a balladisztikus,
kihagyásos
szerkesztésmód
lineárissá
silányítását
hiányolom.) Nem világos, mi
szükség van például a
burleszkjelenetbe illõ
szellemeskedésre, amikor a két
macsó küzdelmes-testvéries
kapcsolatát az üveggel és
pohárral eljárt
„nyitótáncuk” jóval
találóbban fejezi ki. Ördög Miklós Levente võlegénye csak az
elhálás után veti le
álarcát: nem gáláns lovag,
csak egy öntelt, hiú pacák. Tollas Gábor
csábítója sem sokkal jobb
választás, mindenesetre
kéznél lévõ pótszer.
Éppen rá van szüksége a
férjbõl gyorsan
kiábránduló arának, a
sugárzó
érzékiségû
lányból megtört tekintetû
feleséggé süllyedõ Szabadi Nórának. Izgalmas, bár nem végig
egyformán intenzív Fekete Zsolt e.h. jelenléte
– finoman nõies,
bizonytalan státuszú lény, a
lány feltétlen bizalmasa.
Talán az egyetlen, aki az elsõ
pillanattól fogva tisztában van
azzal, milyen sors jutott nekik.
Jászay Tamás
|
9. évfolyam 4. szám
2007. június 24. Tartalom
Amikor állandósul az ideiglenesség
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának évadáról
Uncili, smuncili
Zerkovitz Béla–Szilágyi László: Csókos asszony – Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulata
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|