Napi műsor
15:00 Unalmas őszi este (Beregszászi szinház) Rákóczi-stúdióterem-Versenyelőadás
17:30 Unalmas őszi este (Beregszászi szinház) Rákóczi-stúdióterem
18:00 Moliére (Szabadkai Népszínház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
21:00 Hegedűs a háztetőn (Csíki Játékszín) Várszínpad - Versenyelőadás

2007. június 26.
Isten veled, Tizedes úr!
Zalán Tibor: Katonák, katonák – Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház

A csa­lád – élén a köz­meg­be­csü­lés­nek ör­ven­dõ csa­lád­fõ­vel – bé­ké­sen éli meg­szo­kott hét­köz­nap­ja­it, amíg be nem rob­ban ki­csi, zárt vi­lá­gá­ba, egye­ne­sen a há­bo­rú­ból, a tor­zult sze­mé­lyi­sé­gû ag­res­­szor, hogy min­de­nen át­gá­zol­va sa­ját ké­pé­re for­mál­ja az éle­tet. Ez a mon­dat akár a Tótékról is szól­hat­na – ám ugyan­ez a ki­in­du­ló hely­ze­te Za­lán Ti­bor ’90-es évek­ben írt da­rab­já­nak is. Míg az Ör­kény-mû­ben át­lát­ha­tó az ön­kény mû­kö­dé­se, és a tör­té­net vé­gén még egy­szer sze­rep­hez jut az a bi­zo­nyos mar­gó­vá­gó, ad­dig a Ka­to­nák, ka­to­nák­ban a tes­ti-lel­ki ter­ror­nak nincs mi­ért­je és nincs gát­ja: a Ti­ze­des dolgavégezetten tá­voz­hat. Az ar­ra ki­sze­mel­tek le­mé­szá­rol­va, az élõk meg­fé­lem­lít­ve és meg­aláz­va. Ci­ni­kus moral insanity, aki még okos­kod­ni sem átall? Ski­zof­rén, köz­ve­szé­lyes õrült, aki két gyil­kos­ság kö­zött az õ nagy lel­ké­rõl szé­pe­leg? A kín­zás és gyil­ko­lás hi­deg­vé­rû, aber­rált élvezkedõje, aki rá­lelt a szá­má­ra leg­szó­ra­koz­ta­tóbb idõ­töl­tés­re (mint a ké­sõb­bi film, Haneke Fur­csa játsz­má­já­nak bé­ke­idõ­ben élõ elitegyetemista sze­rep­lõi)? S ve­le szem­ben a túl­élé­si kí­sér­le­tek – a mit mi­lyen áron, és a le­het­sé­ges-e egy­ál­ta­lán ki­mon­dat­lan kér­dé­sei.

A da­rab Pinczés Ist­ván ren­dez­te székelyudvarhelyi õs­be­mu­ta­tó­já­nak leg­meg­ha­tá­ro­zóbb ele­me a tér­ki­ala­kí­tás. Ami­kor a kö­zön­ség be­lép, a szék­sor­ok elõt­ti sáv­ban va­cso­rá­hoz te­rí­te­nek – a ven­dé­gek szá­má­nál jó­val több tá­nyér ke­rül az asz­tal­ra. Mi né­zõk is mint­ha hi­va­ta­lo­sak len­nénk az ös­­sze­jö­ve­tel­re (az el­sõ sor­ra rá­tol­ják az asz­talt). Tõ­lünk kar­nyúj­tás­nyi­ra tör­tén­nek te­hát a bor­zal­mak. A hely­zet azon­ban el­sõ­sor­ban szín­há­zi ér­te­lem­ben rejt ve­szé­lye­ket: a sze­rep­lõk né­me­lyik gesz­tu­sa alap­ján va­ló­ban je­len va­gyunk, míg más meg­nyil­vá­nu­lá­sa­ik sze­rint csak egy­más kö­zött van­nak. Azu­tán meg­szó­lí­ta­nak min­ket. Ti­pi­kus mint­ha-szi­tu­á­ció, hi­szen ha vá­la­szol­nánk, ke­zel­he­tet­len szín­pa­di hely­zet áll­na elõ. Ké­sõbb a ka­to­li­kus temp­lom kar­za­tá­ra in­vi­tál­nak ben­nün­ket; szék­so­ra­ink ugyan­ak­kor az ol­tár he­lyét fog­lal­ják el, de hi­á­ba a tér­hasz­ná­lat fel­bo­rí­tá­sá­val já­ró igye­ke­zet, a né­zõk köz­vet­len be­vo­ná­sá­nak szán­dé­ka fe­le­dés­be me­rül a ka­to­nák fel­ügyel­te ki-be­köz­le­ke­dé­sünk és le­ül­te­té­sünk be­fe­jez­té­vel. Ami­kor pe­dig új­ra a csa­lád ott­ho­ná­ban va­gyunk, már nem is szá­mol­nak ve­lünk, az asz­tal mes­­szebb­re ke­rült, a te­rí­té­kek szá­ma meg­fo­gyat­ko­zott. A nyílt­szí­ni sok­ko­lás leg­fõbb esz­kö­zé­nek szánt meg­ol­dás vég­leg ki­hát­rált az elõ­adás­ból.

El­ol­vas­va a da­ra­bot egy­ér­tel­mû­nek tû­nik, hogy a mû­ben áb­rá­zolt mo­dell­hely­zet ön­ma­gá­ban is ké­pes ép­pen elég sok­ko­ló­an hat­ni. A mû re­mek szi­tu­á­ci­ók­ból ál­ló és né­hány ki­vá­ló sze­re­pet kí­ná­ló iz­gal­mas elõ­adás-alap­anyag, amely­nek azon­ban elõ­nyé­re vált vol­na, ha egy szi­go­rú dra­ma­turg be­avat­ko­zá­sa nyo­mán szi­ká­rab­bá, tö­mö­reb­bé vá­lik.

A da­rab erõ­tel­jes ha­tá­sa el­sõ­sor­ban a Ti­ze­dest ala­kí­tó szí­né­szen mú­lik. Ne­ki – és két köz­le­gény­ének – kell a ret­te­gés lég­kör­ét úgy meg­te­rem­te­nie, hogy mi, né­zõk át­él­jük a fé­le­lem­bõl, zsa­ro­lás­ból és fe­nye­ge­tés­bõl fa­ka­dó szo­ron­gat­ta­tást. Dunkler Ró­bert Ti­ze­de­se azon­ban nem mu­tat va­ló­di erõt, sem dé­mo­nit, sem hét­köz­na­pit, s nem ad súlyt az erõl­te­tett mo­so­lyú ne­gé­des­ke­dõ és a telj­ha­tal­mat gya­kor­ló ag­res­­szor kö­zöt­ti oda-vis­­sza­vál­tá­sok­nak; a köz­le­gé­nyek pe­dig sok­szor mint­ha a szí­nen sem len­né­nek. A sze­rep­osz­tás má­sik pil­lé­re a túl­élõ ál­do­zat, Ács Mi­hály, aki Gyõrffy And­rás ala­kí­tá­sá­ban a drá­ma leg­gaz­da­gabb ka­rak­te­ré­vé vá­lik; jó­sze­ri­vel min­den, ami eb­bõl az ab­szur­dan re­á­lis játsz­ma­so­ro­zat­ból át­él­he­tõ, az õ já­té­ká­nak kö­szön­he­tõ. (A tár­su­lat ed­dig nem em­lí­tett tag­jai ki­egyen­sú­lyo­zott tel­je­sít­ményt nyúj­ta­nak, és több em­lé­ke­ze­tes pil­la­na­tot te­rem­te­nek; õk azon­ban mind­an­­nyi­an jó­val ke­ve­sebb le­he­tõ­sé­get kap­tak az író­tól.)

A székelyudvarhelyi elõ­adás­nak – min­den el­lent­mon­dá­sos­sá­gán fe­lül­emel­ke­dõ – erénye, hogy Pinczés Ist­ván ren­de­zõ is­mét út­já­ra in­dí­tott egy új ma­gyar drá­mát. A mû szín­pa­di élet­esé­lyei vi­tat­ha­tat­la­nul jók. Fel­tét­le­nül ér­de­mes szur­kol­ni ne­ki.
Dö­mö­tör Adrienne

9. évfolyam 6. szám
2007. június 26.
Tartalom
A tizenegyedik röhögés
Zalán Tibor nem szereti a hõseit
Isten veled, Tizedes úr!
Zalán Tibor: Katonák, katonák – Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház
Idõigényes színésznõ
Vicei Natáliát háromszor láthatjuk Kisvárdán
Keserû mézeskalács
Parti Nagy Lajos – ifj. Kucsera Géza: Ibusár – A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata
Csíki átlagoló
Huszonegy tagúra bõvült a csíkszeredai társulat
Az utolsó évad a régi falak között
A szabadkai Népszínház Magyar Társulata a 2006/2007-es évadban
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
Impresszum Támogatók Archívum