|
Napi műsor
15:00 Unalmas őszi este (Beregszászi szinház) Rákóczi-stúdióterem-Versenyelőadás
17:30 Unalmas őszi este (Beregszászi szinház) Rákóczi-stúdióterem
18:00 Moliére (Szabadkai Népszínház) Művészetek Háza - Versenyelőadás
21:00 Hegedűs a háztetőn (Csíki Játékszín) Várszínpad - Versenyelőadás
|
2007. június 26.
Idõigényes színésznõ
Vicei Natáliát háromszor láthatjuk Kisvárdán
Vicei Natália tegnap
Sárbogárdi Jolán
jegyárusítói
egyenruhájába bújt, ma este
pályájától
búcsúzó párizsi
színésznõt alakít
Bulgakov Moliere-jében, pénteken pedig a Negyedik nõvér Bábuskájaként
mutatkozik be.
– A ti Jolánotok az
élet által elhasználtabbnak
tûnik. Miért keserûbb a
szokottnál?
– Nem szándékosan
lett ilyen, hanem azért, mert én
csináltam. Az, hogy
Sárbogárdi Jolán milyen a
színpadon, nagyban függ attól, hogy
melyik életkorban találkozik
vele a színésznõ, és mit akar
elmondani a
segítségével.
Huszonöt évesen hiába van az
ember akármilyen nagy bajban, bízik
abban, hogy még bármi
történhet vele. Engem ez a szerep
most, olyan korban talált meg, amikor ennek az
esélye már egyre kisebb.
– Azt mondod, hogy erre a
nõre már nem sok jó vár az
életben?
– Az elõadást
keretbe foglaló
vekkercsörgés azt üzeni, hogy
bár egyetlen napra kitörhetsz
abból, ami megköt és lehúz, de
aztán rájössz, hogy nincs
menekvés, minden folytatódik a
régiben. Néhány éve itt
Kisvárdán láttam Telihay Péter
nagyon szellemes komáromi
rendezését, amit
gyakorlatilag
végigröhögtem. Aztán
amikor mi is mûsorra tûztük az
Ibusárt, az elsõ
olvasópróbán
szembesültem azzal, hogy Jolán
kifejezései,
szóhasználata ugyan vicces, de amit
mond, az egyáltalán nem az. Furcsa
kettõsség ez: nem tagadom, jó
érzés, ha nevetnek rajtam. De a
színpadon mégsem bújhatok ki
a saját bõrömbõl,
márpedig én nem találom
Jolán sorsát
nevetségesnek. Akkor nyugodtam
meg igazán, amikor Parti Nagy Lajos
gondolatait olvastam a
darabról, ahol arról beszél, hogy
az Ibusár az öregedésrõl és
a magányról szól. Azt is mondja, hogy
Sárbogárdi Jolán õ
maga – amikor próbáltuk, én
pontosan ugyanezt éreztem. Úgy is
mondhatjuk, hogy kihasználom a
figurát azért, hogy elmondhassak
valamit errõl az
életérzésrõl. Akkor is, ha
ez nem mindenkinek tetszik.
– Szabadkán voltak ilyen
reakciók?
– Akadt olyan, szerintem
igazságtalan vélemény,
miszerint az operettes vonalat
teljesen ki kellene iktatni Jolán
életébõl.
Valójában ebbõl
elenyészõ mennyiség
jelenik meg a színpadon, az is csak
azért, hogy megmutassuk: minden belül,
az õ fejében történik. Nincs
ebben semmi különös, én
például gyerekkoromban
sokat beszélgettem magammal, és
a kérdéseimre mindig kaptam
választ is. A lényeg persze ennél
a szerepnél is csak annyi, hogy ne
váljon magánüggyé:
mindegy, hogy a nézõ nevet, sír vagy
elgondolkodik rajta, de legyen
hozzá valami köze.
– Arra nem is gondoltatok,
hogy a darab egyszemélyes
változatát add elõ?
– Szerencsére nem.
Régebben kosárlabdáztam,
a színház pedig ugyanilyen
csapatjáték, számomra
elsõsorban kollektív munka. A
próbafolyamat arra szolgál,
hogy két személy viszonyát
pontosan tisztázzuk. Ha készen
vagyunk a szituációval,
akkor az abban szereplõ figura
önmagától kezd el mozogni
és cselekedni. A monodráma az
én szememben ennek a
megvalósítására
nem alkalmas.
– Sárbogárdi
Jolán legnagyobb álma a
színházi karrier.
Bulgakovnál viszont Madeleine Béjart-t,
az ünnepelt, pályája
alkonyához közeledõ
színésznõt játszod.
– A színésznõ is
csak ember; Madeleine Béjart
színésznõsége csak egy
körülmény.
Valójában olyan nõt játszom
a darabban, akinél egy rövid
jelenetben, minimális
felfutással meg kell mutatnom, hogy
darabokra törik az élete.
Kevés idõm van rá, ezért jóval
nehezebb, mint az Ibusár, ahol végig a
színpadon ülök az operett alatt is.
Sõt nem egyszerûen ülök, hanem
folyamatosan írom mindazt, ami
mellettem elhangzik.
– A Negyedik
nõvérben sem töltesz sokkal
több idõt színpadon, mint a Moliere-ben.
– Igen, másfél óra
alatt négy nyúlfarknyi jelenetem
van, miközben a darab eleje és
vége között eltelik
másfél év. Egyik szerepemmel sem
birkózom meg könnyen, a
Bábuskát a bemutatón még nem is
sikerült teljesen megszereznem. Nem
tudtam eleget próbálni,
miközben nagyon idõigényes
színésznõ vagyok.
Egyébként kevés olyan szerep volt
eddig a pályámon, ami rögtön
megadta magát.
Meggyõzõdésem, hogy egy-egy
új elõadásban hetekig
nézhetetlen vagyok. Ilyenkor
elõjönnek a kamaszkori
félelmek, úgy érzem, nem tudok mit
kezdeni a kezeimmel, képtelen
vagyok viselkedni a színpadon.
Idõre van szükségem, mert nem én
csinálom meg a szerepet, hanem hagyom,
hogy a szerep csináljon meg engem.
Távol áll tõlem a
beképzeltség, de most már csak az
érdekel, hogy magamnak
maradéktalanul tetsszem.
Mindegyik szerepben kell valami plusz,
amitõl az egyedi és
megismételhetetlen lesz –
legalább is nekem. Persze sokszor
könnyebb lenne jót aludni, de csak
akkor vagyok elégedett, ha
sikerül ezt a pluszt megteremtenem.
Jászay Tamás
|
9. évfolyam 6. szám
2007. június 26. Tartalom
Keserû mézeskalács
Parti Nagy Lajos – ifj. Kucsera Géza: Ibusár – A Szabadkai Népszínház Magyar Társulata
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|