|
Napi műsor
14:00 Stella (Stúdió Színház Marosvásárhely) Művészetek Háza
19:00 Záróünnepség-díjkiosztás - Várszínpad
20:00 Hat hét, hat tánc (Thália Színház ) Várszínpad
|
2007. június 30.
A rendezõvé szemtelenedett színész
Nagypál Gábor új szerepben Kisvárdán
– Hogyan lett
belõled rendezõ?
– Dehogy vagyok én
rendezõ.
– Ez áll a
színlapon.
– Ó, hát annyi
mindent kiírtak már oda! Amikor
tanársegéd voltam az
Újvidéki Mûvészeti
Akadémián, rendeztem a
tanítványaim vizsgáit,
és Mezei Kingával is sokat
dolgoztunk együtt. Néhányszor
beszélgettünk Magyar Öcsivel
és László Sanyival, hogy
valamikor szívesen
rendeznék. Egyszercsak megcsörrent a
telefonom, ha szeretnék, akkor itt a
lehetõség, a
Tanyaszínházban.
Próbáltam lebeszélni
õket, hogy fiúk, ez azért nem egészen
így megy… Ez volt tavaly a Kir
Januli, avagy Az ördög tudja címû darab, amelyet Méhes
György- és Caragiale-mûvekbõl írt
Gyarmati Kata. A Negyedik
nõvér tehát
hivatalosan a második
rendezésem.
– Te
kerested az újabb
lehetõséget, vagy a munka
talált meg?
– Igaz, hogy el is
szemtelenedtem, de az eset igen
hasonlít az elõzõre, idén
áprilisban azonban Mezei Zoli
és Hernyák Gyuri voltak a
meghívók. Elmondták, hogy
„helyzet” van: egy darab és egy
osztály rendezõt keres.
Nagyjából másfél
hónappal a próbafolyamat
kitûzött kezdete elõtt,
körülbelül 24 és fél óra
alatt kellett döntenem. Elolvastam a
Glowacki-darabot, és azonnal
telefonáltam Katának, hogy
ismeri-e.
– Miért,
megijedtél?
– A dráma
fabulája alapvetõen
tetszett, de komoly problémáim
voltak a szöveggel. A szerzõ
valószínûleg grafomán. A
Negyedik nõvér
túlbeszélt, és bár jó
mondatok tömkelege van benne, de az
oldalnyi hosszú
monológokat a
színmûvészeti
felvételire ajánlanám
inkább. Az elsõ olvasást és
beszélgetést
követõen Kata
készített egy elsõ
változatot, majd új, Kata
által glowackiul írt jelenetek
kerültek bele, illetve egy kicsit
változtattunk a jelenetek
sorrendjén. Az elsõ
olvasópróbán elmondtam,
hogy a kezükben tartott példány
még nem az utolsó.
– Adott
szereposztással dolgoztál, vagy
te választhattad a
színészeket?
– Természetesen a
végzõsökre épült a
történet, de egyrészt nem akartam
„elvizsgásítani” az
elõadást, másrészt
szerették volna, hogy a
produkcióval a Szabadkai
Népszínház
repertoárja bõvüljön.
Akit hívtam, az lelkesen és
nyitottan állt a feladathoz. Bevallom,
jólesett, mert éreztem, hogy
bíznak bennem és a darabban.
– Számomra az
elõadásban az volt a
legérdekesebb dramaturgiai
és rendezõi húzás, ahogyan
a Vágó Krisztina és Pálfi
Ervin játszotta két
bérgyilkos végignézi,
és reagál az
eseményekre. Ez kinek az ötlete
volt?
– Sokáig gondot
okozott nekünk ez a két figura. Az
eredeti drámában az
ötödik-hatodik jelenet
táján lépnek színre.
Hihetetlen jó karakterek, de
olyanok, mint a vaku fénye: hirtelen
felvillannak, aztán eltûnnek.
Még a fõpróbahéten is
küzdöttünk azzal, hogyan oldjuk meg
azt a problémát, mert Glowacki
túlexponálta a darabot,
és gyakorlatilag három
expozíciót írt. Aztán
Kata állt elõ azzal, de ebben Csík
Gyurinak, a díszlet és a jelmezek
tervezõjének is része van,
hogy a jelenlegi felütéssel
indítsunk. Hiszen Misa és Ivan Pavlovics
arról beszélgetnek, hogyan
kellene az életet
megfelelõen élni. A
másik ok pedig a darab
témájából
következik: nem lehet menet közben
elveszíteni a két karaktert,
mert ebbõl a világból nincs
kijárat. Meg lehet próbálni
távozni, de más
lehetõség híján
úgyis mindenki marad. Ezért
inkább azt a megoldást
választottuk, hogy plusz jelenetet
írtunk nekik.
– Június 20-án volt a
bemutató, a harmadik
elõadást láttuk. Nem
rizikós ennyire friss
elõadást hozni a fesztiválra?
– Nem gondolom, hogy ez
naptár kérdése. Ha egy
elõadás kész van, lehet
játszani.
– Miután a
nézõk elmentek, ti még
körülbelül fél órát
maradtatok az öltözõben. Mit
mondtál a színészeknek?
– Nem én beszéltem,
hanem Máté Gábor és Szûcs
Kati látogattak meg bennünket.
Nem akarok szerénytelen lenni, mert
tudom, hogy vannak az elõadásnak
hibái, de Gábor dicsérte az
ambíciót. És
megjegyezte, hogy többeket új
oldaláról ismert meg ahhoz
képest, amit Kisvárdán eddig
magukból mutattak. Én ennek
azért örültem, mert ez volt az egyik
szándékom.
– A rendezõi
pályád a jövõ évadban
folytatódik?
– Annyi biztos, hogy
szabadúszóként fogok
dolgozni. A Bárka Színházban
továbbra is játszom Az arany árában,
és Mezei Kingával egy
Hrabal-szövegekbõl készült
elõadásban dolgozom majd. A
Stúdió „K”-ban Czajlik József
és Fodor Tamás
rendezéseiben
közremûködöm, és két
filmet forgatok. Ezek mind
szívemnek-lelkemnek jólesõ,
vágyott munkák. Két-három
év óta elõször érzem
magaménak a feladataimat.
Papp Tímea
|
9. évfolyam 10. szám
2007. június 30. Tartalom
Nászúton Irakban
Janusz Glowacki: Negyedik nõvér - Szabadkai Népszínház és Újvidéki Mûvészeti Akadémia
Pedagógiai kísérlet
Federico García Lorca: Bernarda Alba háza – Marosvásárhelyi Színmûvészeti Egyetem
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|