|
Napi műsor
15:00 Közeleg az idő (Temesvári Csiky Gergely Színház) Rákóczi terem
15:30 Commedia dell\'arte (Újvidéki Művészeti Akadémia) Fõtéri Színpad
17:00 Tudós nők (Kolozsvári színművészeti) Kamaraterem
18:00 Love and Money (Nézőpont Színház) Művészetek Háza
21:00 Rocky Horror Show (Újvidéki Színház) Tornacsarnok
21:00 Urbi et Orbi (Kosztolányi Színház Szabadka) Rákóczi terem
23:00 Rudolf Hess tízparancsolata (Aradi Kamaraszínház) Kamaraterem
|
2008. június 27.
P r v r t
Tasnádi István: Paravarieté – marosvásárhelyi Yorick Stúdió
Hiába vannak Tasnádi Istvánnak ellenállhatatlan bájú mondatai, szellemes gondolatmenetei és jól felépített színházi helyzetei, amelyekből mondjuk Pisti a vérzivatarban-szerűen épülhetnek sorsok; amit láttunk, csak lyukacsosan félkész darab. A szöveg időnként megcsillantja a valóságot, mókázva dobja elénk azokat a kérdéseket, amelyeket mindnyájan újra és újra felkapunk. Meg kell halni! – mondja a konferanszié a saját viccén kacagva, aztán ahogy kimondja, megérti, mit beszél, ha komolyan veszi azt a három szót. Az előadás lényegében varietészerűen működik, a mutatvány: egy-egy élethelyzet megjelenítése. Csiki Hajnal Szabóné Hajagos Bettinája a nőimitátor-jelenet elején borotválkozik, jelezve: a nő olyan férfi, aki anyát, szakácsnőt, szeretőt alakít. A szövege tréfálkozó, de ha utánagondolunk annak, amit mond, sejtjük, a szívünkben tényleg valahogy így növekszik a magány fekete lyuka. Ám ahhoz, hogy utánagondoljunk, a rendezőnek, a színészeknek nagy varázslatot kell tudniuk: ezekhez a mondatokhoz meg kell állítaniuk az időt egy akkora pillanatra, amekkorában a nézővel megtörténik egy élet keserűsége és/vagy boldogsága. Fogalmam sincs, mivel lehet megállítani az időt, de azt hiszem, sokan pontosan ezért ülünk be színházi előadásokra, mert már valamikor megtörtént velünk: vannak, akiknek sikerül ez a mutatvány. Az örkényi kisember elevenedhetne meg Zoroaszter Leóval (Ördög Miklós Levente), aki időnként a függöny előtt elszavalja egy-egy költeményét. Az első pillanatokban még meg is van az időmegállító kettősség: a figura humora és drámaisága, ám ez utóbbi hamar elveszik, és csak a viccelődés, az eljátszott szerencsétlenen való nevetgélés marad – illetve az sem sokáig, mert a nézők megérzik, ezen nincs mit nevetni, mert ez nem egy ember, ez nem mi vagyunk, ez csak egy klisé. Derzsi Dezsőnek nincs szerencséje Fregoli szerepével. A közönséget figyelmeztető Első sorban ülők, figyelem! kezdetű szólama olyan szöveg, amit (ide mindenki írja be a kedvenc színésze nevét) sem tudna úgy elmondani, hogy annak legyen értelme. Persze értjük, ennek a figurának kell végiggurítani a darabot, mert ő a konferanszié. Buflakár Béla viszont hús-vér figura, s Henn János fel is építi. A hol lírai, hol szárazabban pontos, hol pedig érdektelen mondatokból egyre kevésbé halljuk ki az utóbbiakat, mert már egy embert figyelünk. A párkereső jelenetben egyedül neki van esélye, mert csak ő létezik valós entitásként. A nők mást játszanak, mint azelőtt: a nőimitátorság, az özvegység nem folytatható ebben a jelenetben. Koncz Andrea özvegy Blondin Emmaként végigvihetné a semmire nem gondoló, rendmániás nő figuráját, de nem csodálkozhatunk, hogy erről nincs mit mondania több mint másfél órán át. Szabóné Hajagos Bettina figurája ehhez képest Proics Lilla
|
10. évfolyam 9. szám
2008. június 27. Tartalom
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
|
|