Napi műsor
14:00 Stella (Stúdió Színház Marosvásárhely) Művészetek Háza
19:00 Záróünnepség-díjkiosztás - Várszínpad
20:00 Hat hét, hat tánc (Thália Színház ) Várszínpad

2007. június 30.
Pedagógiai kísérlet
Federico García Lorca: Bernarda Alba háza – Marosvásárhelyi Színmûvészeti Egyetem

Egy hó­na­pon be­lül má­sod­szor le­het­tem ta­nú­ja an­nak a me­rész kí­sér­let­nek, hogy fõ­is­ko­lás­ok el­játs­­szák a Bernarda Alba há­zát. Ab­szurd fel­adat­nak lát­szik, s amit lát­tam, az ezt iga­zol­ja is. Hogy mi a pe­da­gó­gi­ai hasz­na egy ilyen kí­sér­let­nek, azt nem tud­ha­tom, leg­föl­jebb ké­te­lye­im le­het­nek. Mert igaz, hogy aki el tud­ja ját­sza­ni eze­ket a sze­re­pe­ket, fõ­képp per­sze a fon­to­sab­ba­kat, az va­ló­szí­nû­leg min­dent tud a szín­ház­ról. De va­jon el tud­hat­ják-e ját­sza­ni hu­szon­éves fi­a­ta­lok eze­ket a fi­gu­rá­kat? Mind­ös­­sze két do­log hi­ány­zik ugyan­is hoz­zá. A kül­sõ il­lú­zió­kel­tés le­he­tõ­sé­ge és a meg­szen­ve­dett élet­is­me­ret. Ele­ve ki­zárt, hogy olyan­faj­ta szín­há­zi él­mény jöj­jön lét­re, mint ami­kor a ját­szó azo­no­sul a ját­sza­ni­va­ló­val. Csak­is a te­het­sé­get és a meg­ta­nult, be­gya­ko­rolt kész­sé­ge­ket lát­hat­juk. A né­zõ foly­ton kény­te­len be­szá­mí­ta­ni, el­te­kin­te­ni, vi­szo­nyí­ta­ni.

A ka­pos­vá­ri ta­nu­lók pro­duk­ci­ó­já­hoz ké­pest, ame­lyet a POSZT-on lát­tam nem­rég, a Ma­ros­vá­sár­he­lyi Szín­mû­vé­sze­ti Egye­tem hall­ga­tói annyi­ban elõ­nyö­sebb hely­zet­ben van­nak, hogy ko­moly pro­fes­­szi­o­ná­lis se­géd­let­tel dol­goz­hat­tak. Kin­cses Elem­ér ren­de­zé­se, Lász­ló Il­di­kó dísz­le­te azon­ban két­ar­cú se­gít­ség­nek bi­zo­nyult. A tér, ahol át­tet­sze­nek a ház la­kó­i­nak szo­bái, ahol a köz­is­mert szim­bo­li­kus szí­nek, fe­ke­te, fe­hér, vö­rös ural­kod­nak, ahol a nagy­ma­mát kü­lön­ál­ló, moz­gat­ha­tó ket­rec­ben tart­ják, sok­kal töb­bet tesz meg­en­ged­he­tõ­vé, il­let­ve so­kat el­vesz a va­ló­sze­rû­ség igé­nyé­bõl. Egy­fe­lõl szim­bo­li­ku­sabb elõ­adást sej­tet, mint ami­tõl ele­mi ér­zé­ki igaz­sá­got is vár­nánk. Más­fe­lõl vi­szont eb­ben a tér­ben ele­ve ki­zárt an­nak a foj­tott zárt­ság­nak az ér­zé­kel­te­té­se, amely nél­kül a Bernarda há­za nem Bernarda há­za. A jel­ké­pes üze­ne­tû tér han­gu­la­ta egé­szen más, mint ami­rõl a szö­veg be­szél.

A cel­lák, aho­vá be­lá­tunk, ame­lyek nem az in­ti­mi­tás, az el­zár­kó­zás te­rei te­hát, az el­len­õr­zött­ség­nek, a rab­ság­nak más­faj­ta di­men­zi­ó­it sej­te­tik, mint ami­ben Bernarda lá­nyai él­nek. Rá­adá­sul a nagy­ma­ma ket­re­ce et­tõl me­rõ­ben ide­gen. S ha már itt tar­tunk, azt is em­lí­te­ni kell, hogy a nagy­ma­mát ala­kí­tó bá­jos kis­lány, Ja­kab Or­so­lya, érez­he­tõ­en nem ügyet­len­ség­bõl, meg­ol­dat­lan­ság­ból tün­te­tõ­en fi­a­ta­los, ha­nem kon­cep­ció sze­rit az. Csak nem vi­lá­go­so­dik meg elég­gé, hogy mi is vol­na az el­gon­do­lás, a mon­dan­dó, amit ez hor­doz. Bernarda el­lá­gyu­lá­sa, va­ló­sá­gos sze­re­tet­ro­ha­ma lá­nyai, ki­vált­képp a leg­ki­sebb iránt az utol­só tra­gi­kus éj­sza­ka elõt­ti es­tén ugyan­csak szán­dé­kolt­nak tet­szik. Ám ez nem gaz­da­gít­ja, in­kább ös­­sze­za­var­ja a tra­gé­di­át. Mint ahogy Martirio púp­já­nak el­ha­gyá­sa is egy­sze­rû­sít, gyen­gít. Így Ba­ra­bá­si Haj­nal­ka Martiriója pusz­tán gyá­vább ki­adá­sa Adelának, ho­lott az õ tra­gé­di­á­já­nak ép­pen az a kü­lö­nös­sé­ge, hogy sze­rel­mi szen­ve­dé­lye nem­csak any­ja zsar­nok­sá­gá­val, de csúf, be­te­ges tes­té­vel is kép­te­len konf­lik­tus­ban van.

A ta­nu­lók osz­tály­zá­sát ta­ná­ra­ik­ra ha­gyom, úgy gon­do­lom, a szí­né­szi szak­is­me­re­te­ik­rõl a le­he­tet­len fel­adat köz­ben is szé­pen szá­mot ad­tak. Szí­ne­sen, vál­to­za­to­san jelenítenek meg ér­zé­se­ket, szen­ve­dé­lye­ket, fáj­dal­ma­kat. Var­ga Má­ria, Bernarda meg­sze­mé­lye­sí­tõ­je tud eré­lyes, ös­­sze­sze­det­ten pa­ran­cso­ló len­ni, de öre­ge­dõ, meg­kér­ge­se­dett szí­vû as­­szony nem, s egy­ál­ta­lán a gyön­géd el­lá­gyu­lás sok­kal job­ban áll ne­ki. Poncia sze­re­pé­ben a ko­mi­kus arc­él­lel meg­ál­dott-meg­vert Már­ton Ré­ka több­nyi­re ka­ri­ka­tú­rát ad, s eb­ben ki­vá­ló. Angustias in­ga­tag re­mé­nye­it ér­zé­kel­tet­ni képes Szil­ágyi Ágo­ta, Adela szen­ve­dé­lyét is erõ­tel­je­sen je­le­ní­ti meg Por­zsolt Er­zsé­bet, csak ép­pen a hi­te­lé­vel ma­rad adós. Magdalena és Amelia ki­sebb sze­re­pei itt is ki­seb­bek ma­rad­tak Pál Bíborka és Gáll Ka­ta­lin elõ­adá­sá­ban.

A di­á­kok te­hát meg­fe­lel­tek. Azt meg, hogy mit ér­de­mel­nek az ok­ta­tók, akik rá­juk mér­ték a fel­ada­tot, dönt­sék el a kí­sér­let rész­ve­või.
Zappe Lász­ló

9. évfolyam 10. szám
2007. június 30.
Tartalom
A rendezõvé szemtelenedett színész
Nagypál Gábor új szerepben Kisvárdán
Nászúton Irakban
Janusz Glowacki: Negyedik nõvér - Szabadkai Népszínház és Újvidéki Mûvészeti Akadémia
Ingatlanosodás
Bõvítik a Marosvásárhelyi Színházmûvészeti Egyetemet
Pedagógiai kísérlet
Federico García Lorca: Bernarda Alba háza – Marosvásárhelyi Színmûvészeti Egyetem
Legjobb, legrosszabb
Fesztiválvégi körkérdés
A kényelmes szék titka
Sepsiszentgyörgy hozta a megváltást Máté Gábornak
További számok
10. évfolyam (2008)
9. évfolyam (2007)
Impresszum Támogatók Archívum